Baggrund (Virksomhedsstart): Forskelle mellem versioner
Boss (diskussion | bidrag) No edit summary |
Michael (diskussion | bidrag) No edit summary |
||
(6 mellemliggende versioner af 2 andre brugere ikke vist) | |||
Linje 9: | Linje 9: | ||
[[Billede:Bilbestand.PNG|frame|right|Personbiler i Danmark 1993 - 2008]] | [[Billede:Bilbestand.PNG|frame|right|Personbiler i Danmark 1993 - 2008]] | ||
I Danmark er bestanden af personbiler vokset i de sidste mange år. | I Danmark er bestanden af personbiler vokset i de sidste mange år. Et øget antal biler, betyder et øget behov for parkeringspladser. Mange byer har problemer med at få anlagt parkeringspladser fordi de simpelthen ikke har plads til dem tæt på centrum. Hvis en by mangler parkeringspladser, kan dette være fatalt for især detailhandlen, idet kunderne dermed vil søge mod storcentrene, som i de senere år er blomstret op overalt i Danmark. (Der har netop været diskussion i medierne om at staten ikke er særlig rundhåndet med tilladelser til storcentre? Diskuter dette) Storcentrene udmærker sig ved at have alle de efterspurgte butikker tæt samlet, og ved at have masser af parkeringsmuligheder til kunderne. | ||
I byerne forsøger man sig med at gøre de tilgængelige parkeringsmuligheder mere restriktive ved at sætte den tilladte parkeringstid ned. Dette betyder at parkeringsskiven bliver endnu vigtigere at sætte når bilen forlades, idet en lavere parkeringstid for en parkeringsplads kun kan opretholdes ved øget regelmæssig parkeringkontrol. At sætte parkeringsskiven kan for mange let blive et irritationsmoment, da det er svært at gøre til en vane, fordi det ikke er ved hver parkering at parkeringsskiven kræves sat. | I byerne forsøger man sig med at gøre de tilgængelige parkeringsmuligheder mere restriktive ved at sætte den tilladte parkeringstid ned. Dette betyder at parkeringsskiven bliver endnu vigtigere at sætte korrekt når bilen forlades, idet en lavere parkeringstid for en parkeringsplads kun kan opretholdes ved øget regelmæssig parkeringkontrol. At sætte parkeringsskiven kan for mange let blive et irritationsmoment, da det er svært at gøre til en vane, fordi det ikke er ved hver parkering at parkeringsskiven kræves sat. | ||
Vi kan med vores produkt hjælpe den almindelige | Vi kan med vores produkt hjælpe den almindelige gennemsnitsdansker med automatisk at få sat parkeringsskiven og dermed eliminere dette lille irritationsmoment. Der er masser af eksempler på produkter, der med succes har hjulpet forbrugeren af med små dagligdags "problemer", f.eks. termostatstyret varmeapparater, centrallås, fart-piloter og automatiske parkeringssystemer. | ||
Vores produkt må anses for værende en luksusvare, idet den ikke har andet formål end hvad en almindelig parkeringsskive til 20 kr har. Med undtagelse af de seneste par måneder, har danskerne i lang tid haft råd og købelysten til at investere i luksusvarer og det er således på denne baggrund at vi anser vores produkt for værende en god forretningsmulighed. | Vores produkt må anses for værende en luksusvare, idet den ikke har andet formål end hvad en almindelig parkeringsskive til 20 kr har. Med undtagelse af de seneste par måneder, har danskerne i lang tid haft råd og købelysten til at investere i luksusvarer og det er således på denne baggrund at vi anser vores produkt for værende en god forretningsmulighed. | ||
Der findes allerede en spiller på markedet for automatiske parkeringsskiver, som vi bestemt ikke må ignorere. Vi mener dog sagtens at markedet kan bære vores produkt også, idet man med vores parkeringsskive får et produkt | Der findes allerede en spiller på markedet for automatiske parkeringsskiver, som vi bestemt ikke må ignorere. Vi mener dog sagtens at markedet kan bære vores produkt også, idet man med vores parkeringsskive får et produkt der lettere tilgængeligt, lettere at installere og har en lavere butikspris end allerede eksisterende produkter. | ||
== Udvikling == | == Udvikling == | ||
Udviklingen inden for parkeringsskiver har primært været på design-siden. Flere kendte danske designere, som f.eks. Georg Jensen, har prøvet at skabe et marked for flotte og stilrene p-skiver, i modsætning til den kendte meget billige p-skive der tapes på forruden som en klistermærke. Målgruppen har primært været folk der måske samtidig har været meget modebeviste, både hvad angår tøj, men også udseendet af deres bil, altså forbrugeren med hang til luksusvare. | |||
I takt med at elektronik er faldet i pris har det åbnet op for helt nye muligheder, hvad angår udvikling af produkter der kan lette hverdagen for slutbrugeren. Kun et firma har tidligere været på banen med en automatisk p-skive, nemlig Cartime Technology. De har som de første taget kampen op imod den analoge manuelle p-skive og prøvet at skabe et marked for en, i manges øjne, overflødig luksus forbrugervare. Samtidig har de taget kampen op imod et meget stort irriterationmoment, netop det at få en p-bøde hvis man glemmer at sætte p-skiven, eller ikke indstiller den korrekt. De har til dato opnået at salg der svarer til ca. hver tiende bil. | |||
== Videreudvikling af ideen == | |||
En af de væsentligeste ulemper ved det eksisterende produkt er at det skal installeres i forbrugerens bil af en fagmand. Dette gør at købet af produktet er forbundet med en merudgift, og derved at mange vælger ikke at købe varen. Netop dette er vi nødt til at tage højde for hvis vi skal have en chance for at vinde en del af de allerede eksisterende kunder, og evt. ny kunder. Samtidig vil den større målgruppe give en øget konkurrence imod parkeringsselskaberne. | |||
Udviklingen af vores produkt går nu på at det skal være effektivt, pålideligt og billigt. Alle skal have råd til at købe den, eller endnu bedre, den skal følge med alle biler der bliver solgt. Udviklingen af ideen til selve hardwaren i produktet er kommet som følge af: | |||
* Brainstorm internt i holdet | |||
* Input fra vejledere | |||
* Krav for godkendelse af produktet | |||
Det endelige produk beskrives i afsnit ???. | |||
Alle | == Holdet == | ||
Virksomheden startes af tre civilingeniørstuderende fra DTU: Niklas Skamriis Boss, Andreas Schmidt Jensen og Michael Thomassen. Gennem uddannelsen på DTU er opnået teknisk viden indenfor flere områder. Alle er startet på DTU på linien Softwareteknologi i 2005. Her er fokus på udvikling af software, hardware og generelle kompetencer indenfor informationsteknologi. Denne tekniske viden bidrager til at vi selv er i stand til at udvikle en elektronisk parkeringsskive. Vores overordnede professionelle baggrund er derfor ens, men på grund af valgfrihed i studiet, har vi undervejs også opnået forskellige kompetencer, som gør at vi hver især kan bidrage til udviklingen. I det følgende beskrives de enkelte medlemmer af holdet for at give et billede af de kompetencer vi hver især har. | |||
=== Niklas Skamriis Boss === | === Niklas Skamriis Boss === | ||
Niklas har tidligere beskæftiget sig med elektronik i forbindelse med valgfag på en teknisk studentereksamen. Efterfølgende har interressen ligget mere på softwaresiden end på hardware. Rent forrretningsmæssig bidrager han med en god forståelser for økonomi og optimering af forskellige processer i forbindelse med produktion og distribution, med henblik på at opnå det bedst mulige resultat. | |||
=== Andreas Schmidt Jensen === | === Andreas Schmidt Jensen === | ||
Andreas har gennem valgfag i sin studentereksamen samt fritidsbeskæftigelser udviklet en interesse inden for udvikling af software. På DTU er denne interesse yderligere styrket, og med sin viden bidrager han til udviklingen af funktionaliteten i parkeringsskiven. Han har gennem opstart af enkeltmandsvirksomhed opnået forståelse for blandt andet økonomi, hvilket bidrager til opstarten af denne virksomhed. | |||
=== Michael Thomassen === | === Michael Thomassen === | ||
Michael har siden folkeskolen, hvor han blev introduceret for softwareprogrammering, haft en stor interesse for emnet. Det er senere ført til valget af Softwareteknologi studiet på DTU. Michaels forældre har igennem hele hans opvækst drevet et par skoforretninger, som har givet ham et unikt førstehåndsindtryk af nogle af de udfordringer, der venter, når man starter som selvstændig. | |||
[[Kategori:Virksomhedsstart]] | [[Kategori:Virksomhedsstart]] |
Nuværende version fra 7. dec. 2008, 21:54
Ideen
Ideen til produktet opstod i 2006 efter en, efter modtagerens mening, uberettiget p-bøde. Især forargelsen over de mange private parkeringsselsskabers forretningsmodeller gav anledning til de tanker som har ledt til den endelig ide. Egentlig startede produktet ud som mange mindre tiltag, der hver især skulle have til formål at minimere tabne for de uheldige billister der glemte at sætte p-skiven. En kombination ledte tankerne ind på en automatisk p-skive så billig og let at bruge at alle billister skulle ville købe en.
Samtidig ville et sådan produkt give utrolig stærk konkurrence til de private vagtselsskaber, der ofte har været udskældt i diverse medier for deres hensynsløse indrivelse af penge i forbindelse med tvivlsomme bøder. Dette vil i sidste ende komme slutbrugeren af produktet til gode, og måske skabe en anderledes indgang til markedsføring, iform af forbrugerens kamp imod uberettigede parkeringsbøder.
Forudsætninger
I Danmark er bestanden af personbiler vokset i de sidste mange år. Et øget antal biler, betyder et øget behov for parkeringspladser. Mange byer har problemer med at få anlagt parkeringspladser fordi de simpelthen ikke har plads til dem tæt på centrum. Hvis en by mangler parkeringspladser, kan dette være fatalt for især detailhandlen, idet kunderne dermed vil søge mod storcentrene, som i de senere år er blomstret op overalt i Danmark. (Der har netop været diskussion i medierne om at staten ikke er særlig rundhåndet med tilladelser til storcentre? Diskuter dette) Storcentrene udmærker sig ved at have alle de efterspurgte butikker tæt samlet, og ved at have masser af parkeringsmuligheder til kunderne.
I byerne forsøger man sig med at gøre de tilgængelige parkeringsmuligheder mere restriktive ved at sætte den tilladte parkeringstid ned. Dette betyder at parkeringsskiven bliver endnu vigtigere at sætte korrekt når bilen forlades, idet en lavere parkeringstid for en parkeringsplads kun kan opretholdes ved øget regelmæssig parkeringkontrol. At sætte parkeringsskiven kan for mange let blive et irritationsmoment, da det er svært at gøre til en vane, fordi det ikke er ved hver parkering at parkeringsskiven kræves sat.
Vi kan med vores produkt hjælpe den almindelige gennemsnitsdansker med automatisk at få sat parkeringsskiven og dermed eliminere dette lille irritationsmoment. Der er masser af eksempler på produkter, der med succes har hjulpet forbrugeren af med små dagligdags "problemer", f.eks. termostatstyret varmeapparater, centrallås, fart-piloter og automatiske parkeringssystemer.
Vores produkt må anses for værende en luksusvare, idet den ikke har andet formål end hvad en almindelig parkeringsskive til 20 kr har. Med undtagelse af de seneste par måneder, har danskerne i lang tid haft råd og købelysten til at investere i luksusvarer og det er således på denne baggrund at vi anser vores produkt for værende en god forretningsmulighed.
Der findes allerede en spiller på markedet for automatiske parkeringsskiver, som vi bestemt ikke må ignorere. Vi mener dog sagtens at markedet kan bære vores produkt også, idet man med vores parkeringsskive får et produkt der lettere tilgængeligt, lettere at installere og har en lavere butikspris end allerede eksisterende produkter.
Udvikling
Udviklingen inden for parkeringsskiver har primært været på design-siden. Flere kendte danske designere, som f.eks. Georg Jensen, har prøvet at skabe et marked for flotte og stilrene p-skiver, i modsætning til den kendte meget billige p-skive der tapes på forruden som en klistermærke. Målgruppen har primært været folk der måske samtidig har været meget modebeviste, både hvad angår tøj, men også udseendet af deres bil, altså forbrugeren med hang til luksusvare.
I takt med at elektronik er faldet i pris har det åbnet op for helt nye muligheder, hvad angår udvikling af produkter der kan lette hverdagen for slutbrugeren. Kun et firma har tidligere været på banen med en automatisk p-skive, nemlig Cartime Technology. De har som de første taget kampen op imod den analoge manuelle p-skive og prøvet at skabe et marked for en, i manges øjne, overflødig luksus forbrugervare. Samtidig har de taget kampen op imod et meget stort irriterationmoment, netop det at få en p-bøde hvis man glemmer at sætte p-skiven, eller ikke indstiller den korrekt. De har til dato opnået at salg der svarer til ca. hver tiende bil.
Videreudvikling af ideen
En af de væsentligeste ulemper ved det eksisterende produkt er at det skal installeres i forbrugerens bil af en fagmand. Dette gør at købet af produktet er forbundet med en merudgift, og derved at mange vælger ikke at købe varen. Netop dette er vi nødt til at tage højde for hvis vi skal have en chance for at vinde en del af de allerede eksisterende kunder, og evt. ny kunder. Samtidig vil den større målgruppe give en øget konkurrence imod parkeringsselskaberne.
Udviklingen af vores produkt går nu på at det skal være effektivt, pålideligt og billigt. Alle skal have råd til at købe den, eller endnu bedre, den skal følge med alle biler der bliver solgt. Udviklingen af ideen til selve hardwaren i produktet er kommet som følge af:
- Brainstorm internt i holdet
- Input fra vejledere
- Krav for godkendelse af produktet
Det endelige produk beskrives i afsnit ???.
Holdet
Virksomheden startes af tre civilingeniørstuderende fra DTU: Niklas Skamriis Boss, Andreas Schmidt Jensen og Michael Thomassen. Gennem uddannelsen på DTU er opnået teknisk viden indenfor flere områder. Alle er startet på DTU på linien Softwareteknologi i 2005. Her er fokus på udvikling af software, hardware og generelle kompetencer indenfor informationsteknologi. Denne tekniske viden bidrager til at vi selv er i stand til at udvikle en elektronisk parkeringsskive. Vores overordnede professionelle baggrund er derfor ens, men på grund af valgfrihed i studiet, har vi undervejs også opnået forskellige kompetencer, som gør at vi hver især kan bidrage til udviklingen. I det følgende beskrives de enkelte medlemmer af holdet for at give et billede af de kompetencer vi hver især har.
Niklas Skamriis Boss
Niklas har tidligere beskæftiget sig med elektronik i forbindelse med valgfag på en teknisk studentereksamen. Efterfølgende har interressen ligget mere på softwaresiden end på hardware. Rent forrretningsmæssig bidrager han med en god forståelser for økonomi og optimering af forskellige processer i forbindelse med produktion og distribution, med henblik på at opnå det bedst mulige resultat.
Andreas Schmidt Jensen
Andreas har gennem valgfag i sin studentereksamen samt fritidsbeskæftigelser udviklet en interesse inden for udvikling af software. På DTU er denne interesse yderligere styrket, og med sin viden bidrager han til udviklingen af funktionaliteten i parkeringsskiven. Han har gennem opstart af enkeltmandsvirksomhed opnået forståelse for blandt andet økonomi, hvilket bidrager til opstarten af denne virksomhed.
Michael Thomassen
Michael har siden folkeskolen, hvor han blev introduceret for softwareprogrammering, haft en stor interesse for emnet. Det er senere ført til valget af Softwareteknologi studiet på DTU. Michaels forældre har igennem hele hans opvækst drevet et par skoforretninger, som har givet ham et unikt førstehåndsindtryk af nogle af de udfordringer, der venter, når man starter som selvstændig.