Budget (Virksomhedsstart): Forskelle mellem versioner

Fra DAMNWiki
Spring til navigationSpring til søgning
 
(5 mellemliggende versioner af den samme bruger vises ikke)
Linje 7: Linje 7:
''Budgettet indeholder en masser 0'er ved marketing''
''Budgettet indeholder en masser 0'er ved marketing''


=== Produktionsværktøjer (Prodcution tools) ===
=== Produktionsværktøjer (Production tools) ===
Før en egentlig produktion af vores P-skive kan gå i gang, skal den underleverandør, som skal stå for produktionen have tilpasset sine produktionsfaciliteter til vores P-skive. Først skal vi have udviklet en prototype af vores P-skive, så underleverandøren har noget at gå ud fra. Langt hen ad vejen kan vi selv stå for denne udvikling, men vi er samtidig realistiske og forudser et behov for undervejs at søge rådgivning hos et eller flere rådgivende ingeniørfirmaer. Til dette formål har vi afsat 40.000 kr i budgettet. Materialer til prototypen vurderes til en pris på 25.000 kr.
Før en egentlig produktion af vores P-skive kan gå i gang, skal den underleverandør, som skal stå for produktionen have tilpasset sine produktionsfaciliteter til vores P-skive. Først skal vi have udviklet en prototype af vores P-skive, så underleverandøren har noget at gå ud fra. Langt hen ad vejen kan vi selv stå for denne udvikling, men vi er samtidig realistiske og forudser et behov for undervejs at søge rådgivning hos et eller flere rådgivende ingeniørfirmaer. Til dette formål har vi afsat 40.000 kr i budgettet. Materialer til prototypen vurderes til en pris på 25.000 kr.


Linje 30: Linje 30:


=== Pengestrøm (Cash flow) ===
=== Pengestrøm (Cash flow) ===
Til opstart af virksomheden forestiller vi os en model hvor startkapitalen kommer fra investorer, senere når virksomheden kan stille sikkerhed for et banklån bruges dette også. Der er i alt behov for 2 millioner kr til opstart fordelt på 1,5 mill. fra investor og resten fra banklån. Pga. estimeringen af det lave salg det første års tid, kan forretningen ikke løbe rundt, så der indstiftes et nyt banklån på 500.000 kr i starten af 2010.
Til opstart af virksomheden forestiller vi os en model hvor startkapitalen kommer fra investorer, senere når virksomheden kan stille sikkerhed for et banklån bruges dette også. Der er i alt behov for 2 millioner kr til opstart fordelt på 1,5 mill. fra investor og resten fra banklån. Pga. estimeringen af det lave salg det første års tid, kan forretningen ikke løbe rundt, så der indstiftes et banklån på 500.000 kr i starten af 2010.
I forbindelse med opstart i Tyskland, kræves yderligere en kapitalindsprøjtning på 1,5 millioner kr. På dette tidspunkt har vi forhåbentlig bevist forretningspotentialet for virksomheden, og burde således ikke have problemer med at finde en interesseret investor.
I forbindelse med opstart i Tyskland, kræves yderligere en kapitalindsprøjtning på 1,5 millioner kr. På dette tidspunkt har vi forhåbentlig bevist forretningspotentialet for virksomheden, og burde således ikke have problemer med at finde en interesseret investor.


Rejseudgifter vil naturligt være højere ved opstart samt ved ekspantion til nye lange, men ellers forventer vi at denne udgift forholder sig nogenlunde stabil.
Med denne fordeling investeringer, kan vi i hele perioden holde en positiv likviditet, hvilket er meget vigtigt for at kunne betale kreditorerne til tiden og dermed holde forretningen kørende.
 
Rejseudgifter vil naturligt være højere ved opstart samt ved ekspantion til nye lande, men ellers forventer vi at denne udgift forholder sig nogenlunde stabil.
Ansøgninger til patenter, varemærker mv. tager lang tid, specielt hvis det skal gælde internationalt. Derfor er det planen at disse ansøgninger udarbejdes i løbet af første år, så snart prototypen er klar. På baggrund af Patent & Varemærkestyrelsens prisliste har vi groft estimeret den årlige udgift til vedligeholdelse af patenter og varemærker til 45.000 kr.
Ansøgninger til patenter, varemærker mv. tager lang tid, specielt hvis det skal gælde internationalt. Derfor er det planen at disse ansøgninger udarbejdes i løbet af første år, så snart prototypen er klar. På baggrund af Patent & Varemærkestyrelsens prisliste har vi groft estimeret den årlige udgift til vedligeholdelse af patenter og varemærker til 45.000 kr.


=== Lån (Loans) ===
=== Lån (Loans) ===
For de to lån der indstiftes i hhv. 2009 og 2010 forestiller vi os en rente på 7% samt en afdragsprocent på 10 af det oprindelige lånebeløb, dvs. 50.000 kr p.a.
For banklånet der indstiftes i 2010 forestiller vi os en rente på 7% samt en afdragsprocent på 10 af det oprindelige lånebeløb, dvs. 50.000 kr p.a.


=== Årlig profit og tab (Profit & loss yearly) ===
=== Årlig profit og tab (Profit & loss yearly) ===
Fisk?
P/E-værdien sættes til 5, hvilket måske ikke er yderst optimistisk, men vi må huske på den risiko der er forbundet ved opstart af denne type virksomhed.
 
Med investeringer på lige godt 5 mill. kr, estimerer vi at investorerne vil opnå 60% ejerskab (OR) af vores virksomhed. Hvis virksomheden sælges i 2014 betyder det at investorerne vil få deres investeringer 22 gange igen, hvilket må siges at være en pæn fortjeneste.


=== Balance (Assets & liabilities) ===
=== Balance (Assets & liabilities) ===
Mere fisk?
Overordnet ser balancen nogenlunde ud. I forhold til de likvide midler, som er stødt stigende gennem hele perioden, er de beløb vi har til gode hos debitorer ikke ret store - dette er positivt.
 


I passiverne er udgifterne til kreditorer aldrig særlig store, og vores egenkapital forbliver positiv og stigende gennem hele perioden.


[[Kategori:Virksomhedsstart]]
[[Kategori:Virksomhedsstart]]

Nuværende version fra 9. dec. 2008, 23:27

Denne artikel indeholder kommentarer og uddybninger til det egentlige budget som findes i et regneark.

Opstartsudgifter (Initial investments)

For den type erhvervslejemål som vi sigter efter, skal man typisk betale tre måneders husleje i depositum, så da vi regner med månedlig udgift til husleje på 5.000 kr per medarbejder per kvartal afsættes dermed 15.000 kr til depositum. Til renovering af lejemålet afsættes 20.000 kr og til møbler, kontormaskiner m.m. afsættes i alt 50.000 kr.

Budgettet indeholder en masser 0'er ved marketing

Produktionsværktøjer (Production tools)

Før en egentlig produktion af vores P-skive kan gå i gang, skal den underleverandør, som skal stå for produktionen have tilpasset sine produktionsfaciliteter til vores P-skive. Først skal vi have udviklet en prototype af vores P-skive, så underleverandøren har noget at gå ud fra. Langt hen ad vejen kan vi selv stå for denne udvikling, men vi er samtidig realistiske og forudser et behov for undervejs at søge rådgivning hos et eller flere rådgivende ingeniørfirmaer. Til dette formål har vi afsat 40.000 kr i budgettet. Materialer til prototypen vurderes til en pris på 25.000 kr.

Kabinettet til vores P-skive skal støbes i plastik. Til dette formål kræves en form, som også skal være klar inden produktionen kan gå i gang. Et firma som Coloplast vil kunne hjælpe os med produktion af denne form, som vi vurderer vil koste 10.000 kr for det ingeniørmæssige forarbejde samt 35.000 kr for den egentlige fabrikation.

Når prototypen og kabinetformen er klar, kan vores producent begynde at tilpasse sine maskiner til produktion af vores P-skive. Vi forventer ikke at producenten vil gøre dette gratis, så vi har derfor afsat 100.000 kr i budgettet til dette formål.

Samlet set afsættes således 210.000 kr til produktionsværktøjer.

Enhedsomkostninger (Unit costs)

Som beskrevet tidligere, er de fleste komponenter i P-skive standardkomponenter, der kan erhverves hos de fleste elektronikleverandører. Priser på disse komponenter har vi fundet på Internettet. Priser på kabinet og indpakning er estimeret. Punkt 9 i enhedsomkostningsbudgettet er produktionsomkostninger. Dette er den pris underleverandøren skal have for at producere/samle og indpakke en enkelt P-skive. Punkt 11 i samme budget er Test, som i vores tilfælde ikke koster noget, idet vi selv står for kvalitetskontrol og test af de færdige P-skiver - den eneste udgift hertil er således vores løn, som er angivet andetsteds i budgettet.

Markedet/salg (Market)

De estimerede salgstal for Danmark bygger på de oplysninger vi har fra korrespondancerne med T Hansen Group samt BilXperten. Vi forestiller os et konstant stigende salg af P-Skiver i Danmark efterhånden som produktet bliver mere udbredt og flere mennesker får kendskab til det. Vi har de samme forventninger til salget i Sverige, som vi forventer at starte med i 2011. I Tyskland hvor der bor 15 gange så mange mennesker som i Danmark, forventes salget således at være 15 gange højere. Umiddelbart ligger dette projekt længst ude i fremtiden omkring 2012. At gå ind på et marked som det tyske kræver store forberedelser og omstruktureringer i både produktionen såvel som administrationen.

Medarbejdere (Employees)

Dette budget er lidt firkantet bygget op, da der f.eks. ikke er mulighed for at stige i løn i løbet af de 6 år budgettet strækker sig over. I det første halvandet år regner vi med selv at virksomheden kan drives alene med af os tre. I forbindelse med ekspandering til Sverige er det naturligt at ansætte ekstra mandskab i salgsafdelingen og administrationen. Ved ekspandering til Tyskland udvides medarbejderstaben yderligere til næsten det dobbelte, 9 personer.

Pengestrøm (Cash flow)

Til opstart af virksomheden forestiller vi os en model hvor startkapitalen kommer fra investorer, senere når virksomheden kan stille sikkerhed for et banklån bruges dette også. Der er i alt behov for 2 millioner kr til opstart fordelt på 1,5 mill. fra investor og resten fra banklån. Pga. estimeringen af det lave salg det første års tid, kan forretningen ikke løbe rundt, så der indstiftes et banklån på 500.000 kr i starten af 2010. I forbindelse med opstart i Tyskland, kræves yderligere en kapitalindsprøjtning på 1,5 millioner kr. På dette tidspunkt har vi forhåbentlig bevist forretningspotentialet for virksomheden, og burde således ikke have problemer med at finde en interesseret investor.

Med denne fordeling investeringer, kan vi i hele perioden holde en positiv likviditet, hvilket er meget vigtigt for at kunne betale kreditorerne til tiden og dermed holde forretningen kørende.

Rejseudgifter vil naturligt være højere ved opstart samt ved ekspantion til nye lande, men ellers forventer vi at denne udgift forholder sig nogenlunde stabil. Ansøgninger til patenter, varemærker mv. tager lang tid, specielt hvis det skal gælde internationalt. Derfor er det planen at disse ansøgninger udarbejdes i løbet af første år, så snart prototypen er klar. På baggrund af Patent & Varemærkestyrelsens prisliste har vi groft estimeret den årlige udgift til vedligeholdelse af patenter og varemærker til 45.000 kr.

Lån (Loans)

For banklånet der indstiftes i 2010 forestiller vi os en rente på 7% samt en afdragsprocent på 10 af det oprindelige lånebeløb, dvs. 50.000 kr p.a.

Årlig profit og tab (Profit & loss yearly)

P/E-værdien sættes til 5, hvilket måske ikke er yderst optimistisk, men vi må huske på den risiko der er forbundet ved opstart af denne type virksomhed.

Med investeringer på lige godt 5 mill. kr, estimerer vi at investorerne vil opnå 60% ejerskab (OR) af vores virksomhed. Hvis virksomheden sælges i 2014 betyder det at investorerne vil få deres investeringer 22 gange igen, hvilket må siges at være en pæn fortjeneste.

Balance (Assets & liabilities)

Overordnet ser balancen nogenlunde ud. I forhold til de likvide midler, som er stødt stigende gennem hele perioden, er de beløb vi har til gode hos debitorer ikke ret store - dette er positivt.

I passiverne er udgifterne til kreditorer aldrig særlig store, og vores egenkapital forbliver positiv og stigende gennem hele perioden.