Åbent hus (Sun SPOT): Forskelle mellem versioner

Fra DAMNWiki
Spring til navigationSpring til søgning
No edit summary
No edit summary
Linje 51: Linje 51:
# Håndtering af indkomne pakker fra BS
# Håndtering af indkomne pakker fra BS
# Afsendelse af pakker til BS
# Afsendelse af pakker til BS
Når der gives adgang til en AS, skal BS vente nogle sekunder før der igen kan lukkes nye AS'er igennem.
''SS programmet'' skal lytte efter pakker fra BS. Afhængig af pakketype lyser dioderne i forskellige farver.
''ACC programmet'' skal konstant sende sin acceleration tilbage til BS (10 gange/sek). På den måde kan vi slå alarm hvis en person åbner døren uden at have adgang. Dioderne kan muligvis bruges til at vise den samlede acceleration. Muligvis ændring: Måske kan vi nøjes med at sende kun når døren bevæger sig (se IAccelerometer3DThresholdListener)


==== Implementering ====
==== Implementering ====

Versionen fra 14. feb. 2008, 15:18

Torsdag den 6. marts 2008 afholder DTU åbent hus fra kl 12 til 18. Vi er blevet inviteret til at give en demonstration af Sun SPOT teknologien.

Den intelligente dør (hovedattraktion)

Idefase

  • Statistikopsamling på computeren. Herunder:
    • Antal døråbninger (accelerometer)
    • Hvordan åbnes/lukkes døren (accelerometer)
  • Hvilken type døråbner er du? Ideer:
    • Webcam?
  • Adgangskontrol. Personen som vil igennem har en SPOT i lommen med et adgangsgivende program. Herfra er der to muligheder:
    1. På døren sidder en/flere SPOT, som lyser grønt når en SPOT er i nærheden. Ekstra: Hvis døren åbnes når der er rødt, skal computeren afspille en alarmlyd.
    2. Avanceret samarbejde med eksisterende kontrolsystem på døren.


Udvikling

Programstruktur

Vi forestiller os at opstillingen består af minimum 4 dele:

  1. Base SPOT (BS)
    • Forbundet til en computer med USB kabel
    • Modtager, opbevarer og viser statistikdata fra frie Sun SPOTs
    • Varetager kommunikation mellem Sun SPOTs
    • Styrer adgangskontrollen
    • Kort sagt alt det praktiske :-)
  2. Slave SPOT (SS)
    • Placeret på hver siden af døren på karmen
    • Bruges til visuel kommunikation med brugeren af døren (lysdioder)
    • Udelukkende envejskommunikation
  3. Door SPOT (DS)
    • Placeret på bagsiden af døren
    • Indsamler og sender data om dørens brug til basisstation.
    • Muligvis vise accelerationen på lysdioderne
  4. Access Control SPOT (ACS)
    • Placeret over døren
    • Lytter efter AS'er
  5. Access SPOT (AS)
    • Udleveres til gæsterne
    • Sender besked til Access Control SPOT om at den vil igennem døren
    • Sendestyrken skal være relativt lav så flere AS kan broadcaste på samme port på samme tid. Vi forestiller os en sendestyrke som giver en maksimum rækkevidde på en halv til en hel meter.

Programdesign

BS programmet består af flere sammensatte dele. Vi forestiller os at en række tråde skal styre kommunikationen med de forskellige dele af systemet. På den måde bliver projektet lettere opdeleligt.

AS programmet skal broadcaste en bestemt type pakke konstant med lav sendestyrke i 30 sekunder derefter deepsleep

ACS programmet består af tre tråde:

  1. Håndtering af indkomne pakker fra AS'er
  2. Håndtering af indkomne pakker fra BS
  3. Afsendelse af pakker til BS

Når der gives adgang til en AS, skal BS vente nogle sekunder før der igen kan lukkes nye AS'er igennem.

SS programmet skal lytte efter pakker fra BS. Afhængig af pakketype lyser dioderne i forskellige farver.

ACC programmet skal konstant sende sin acceleration tilbage til BS (10 gange/sek). På den måde kan vi slå alarm hvis en person åbner døren uden at have adgang. Dioderne kan muligvis bruges til at vise den samlede acceleration. Muligvis ændring: Måske kan vi nøjes med at sende kun når døren bevæger sig (se IAccelerometer3DThresholdListener)

Implementering

Porte og kanaler
  • Channel: 11 for alle
  • Port:
    • 100 (AS -> ACS)
    • 101 (ACS <-> BS)
    • 102 (ACC <-> BS)
    • 103 (BS -> SS)


Arbejdsfordeling

  • Michael
  • David