Skak:Kravspecifikation/AI

Fra DAMNWiki
Spring til navigationSpring til søgning

Krav til den kunstige intelligens

  • Skal kunne spille skak korrekt, ud fra de gældende regler.
    • Herunder altså også En passant, rokade og queening (se definition af disse under spillogik).
    • Benytter skak-modellens getLegalMoves() til at sørge for dette.
  • Skal kunne vælge hvilken farve AI spiller (dvs. om AI eller bruger starter).
  • Skal have mulighed for at bruge forskellige åbninger.
    • Gør AI'en mere menneskelig
    • Skal vælges tilfældigt ud fra en liste.
    • Herunder skal det være muligt for AI'en at vurdere om en åbning er blevet ødelagt af modstanderen - altså at den ikke længere skal benytte åbningen, men gå over til at søge i spiltræet.
  • Skal kunne tænke mens det er modstanderens tur, for at få en følelse af at det rent faktisk er en anden person, der spiller.
    • Dette vil ikke gælde hvis den spiller mod sig selv - her benyttes processorkraften jo til dens modpart.
  • Skal benytte alpha-beta pruning (se design for beskrivelse af denne) til søgning i træ, da almindelig minimax slet ikke er effektivt nok.
  • Mulighed for at vælge sværhedsgrad.
    • F.eks. tre foruddefinerede niveauer (nem, mellem, svær)
    • Kunne også være en mulighed at brugeren kan bestemme hvor lang tid AI'en må tænke og/eller hvor langt dybt i træet den må søge. Her har brugeren altså bedre muligheder for at bestemme præcis hvor svær AI'en skal være at spille mod.
  • AI'en skal også benyttes til brugerfunktionen "Vis hint". Her vil det være naturligt at AI'en f.eks. automatisk gemmer det bedste træk den finder efter f.eks. 2 halv-træk. Dette kan gøres parallelt med at søgningen alligvel foregår, mens brugeren tænker.

Mulige udvidelser

  • Vurdere hvor vidt et træk er dumt, så en søgning denne vej kan undgås. Om dette i virkeligheden vil kræve mere processorkraft end rent faktisk at evaluere brættet, og om det overhovedet er muligt at beregne på en fornuftig måde, har vi endnu ikke undersøgt.