IP Telefoni

Fra DAMNWiki
Spring til navigationSpring til søgning

IP telefoni dækker over tale- og videotelefoni over internet protokollen (IP). I praksis er der således tale om al telefoni, som foregår via internettet, igennem bredbåndsforbindelser eller mere generelt: Digital telefoni. Læs mere her.

IP telefoni er emnet for vores rapport og poster i Ingeniørfagets Videnskabsteori - faget som vi elsker for dets humanistiske islæt, inkonsistens og gymnasieagtig klasseundervisning.

Problemformulering

Denne rapport omhandler og beskriver IP telefoni teknologien. Vi vil undersøge, hvordan udviklingen af IP telefonien er karakteriseret, og hvorfor IP telefonien overhovedet er opstået som teknologi. Dette inkluderer en analyse af forskellige relevante sociale grupper, og hvordan disse tillægger betydning og værdi til teknologien, samt hvilke årsager der er til, at visse grupper har været tilbageholdende med at gå fra den almindelige telefon, som har eksisteret i mere end 100 år og over til IP telefonien.

Vi vil endvidere se på, om teknologien er blevet lukket eller stabiliseret. Der er opnået visse standardiserede løsninger (del-lukninger), men IP telefonien har som teknologi ikke slået så meget igennem, som det blev spået fra begyndelsen. Dette aspekt vil vi undersøge for at finde frem til, hvilke forhold der har holdt teknologien tilbage fra sit store gennembrud i forhold til andre internetteknologier, som ofte har haft væsentlig hurtigere udbredelse.

Vi vil med andre ord foretage en socioteknisk analyse af IP telefoni teknologien, og til dette formål vil vi benytte analysemetoden Social Construction Of Technology (SCOT).

Argumentation

Problemformulering er begrundet i, at IP telefoni er et område, som er blevet meget omtalt og beskrevet - især de seneste 10 år og med udbredelsen af programmer som Skype. Det er således relevant at beskrive IP telefoni dels som teknologi og dels i en udviklingssammenhæng, som er emnet for tema 1 i ingeniørfaget videnskabsteori på DTU. Tema 2, som omhandler ingeniørkompetencer, har vi fravalgt, fordi det både er svært at identificere præcist, hvad det er, ingeniører arbejder med inden for IP telefonien, samt hvordan det er relevant at have kompetencer henholdsvis kvalifikationer inden for IP telefonien. Dette er mest relevant, hvis man skulle foretage en analyse af IP telefonien set i et forretningsmæssigt synspunkt, som selvfølgelig også har haft indflydelse på udviklingen af teknologien, men vi vil ikke uddybe dette aspekt.

Udviklingen af de fleste internet teknologier er sket med baggrund i vidensdeling og kommunikation. Det har typisk været forskere, som har haft et konkret behov for kommunikation, der har udviklet teknologierne. Selvom den seneste teknologiudvikling på internettet ikke nødvendigvis er sket med de samme forudsætninger som tidligere, men derimod er blevet drevet af markedskræfter, har vi fravalgt tema 3 som emne, da dette emne ser på selve udviklingsteorien. Man kan ikke i lige så høj grad som naturvidenskabelig grundforskning tale om, at IP telefoni teknologien bygger på bestemte videnskabsteorier. Det er f.eks. svært at falsificere, at IP telefonien teknologien virker i forhold til det specifikke formål, som den blev udviklet til.

Emner

  1. Relevante sociale grupper
    1. Hvilke aktører har været involveret i teknologiens udvikling.
    2. Beskrivelse af de relevante sociale grupper og deres sammensætning.
    3. Fortolkningsmæssig fleksibilitet / teknologiopfattelse
    4. Hvilken interaktion har fundet sted mellem aktører i de enkelte RSG'er
    5. Inklusion - hvilke aktører har 'high inclusion' / 'low inclusion'
  2. Lukning/stabilisering
    1. Er der stadig udvikling inden for teknologien, eller er den fastlagt? VOIP er f.eks. en standard men det betyder ikke nødvendigvis at der er foretaget lukning og stabilisering.
  3. Politiske, markedsmæssige og sociale påvirkninger af teknologien.

Opdeling

  • David: 3
  • Andreas: 1.1-1.2
  • Michael: 1.3
  • Niklas: 1.4-1.5
  • Thomas: 2

Relevante sociale grupper

  • Pengebesparende
    Denne relevante sociale gruppe består af mennesker, som tillægger det, at man kan spare penge ved at benytte IP-telefoni stor betydning. Ved at benytte IP-telefoni mellem to computere, vil der ikke være nogen ekstra udgift, da man benytter sin internetforbindelse. Dette kræver således at begge parter benytter en applikation på deres computer, til at foretage denne slags opkald. Det er også muligt at benytte IP-telefoni til at ringe til det almindelige telefonnet. Da vil man skulle tegne et IP-telefoniabonnement. Oftes kan der tegnes et abonnement, der giver gratis opkald til et stort område og forholdsvist lave minutpriser til opkald andre steder<ref>Dansk IP-telefoniselskab, VipTel</ref><ref>The Advantages and Disadvantages of Using VoIP</ref>. Der vil oftest være meget lave minutpriser til udlandet i forhold til på det almindelige telefonnet. Dette er alt sammen ting der kan få folk, der gerne vil spare penge til at vælge IP-telefoni. Det kunne for eksempel være den private bruger, der har relaterede i udlandet og derfor ofte ringer ud af landet. Det kunne også være virksomheder, hvor telefonen er hyppigt brugt, både i indland og udland.
  • Teknologientusiaster
    En anden relevant social gruppe, er den gruppe af mennesker som går meget op i den nyeste teknologi. For dem vil det være en selvfølge at få IP-telefoni, da det jo er en helt ny teknologi og derfor har uanede muligheder. Det vil typisk være de samme mennesker, der var de første til at anskaffe sig mobiltelefonen, da den stadig var stor og klodset.
  • Praktisk og bekvemmelig
    Den tredie relevante sociale gruppe vi vil fokusere på, er den gruppe, der benytter IP-telefoni fordi de ser det som en praktisk og bekvemmelig teknologi. De føler at IP-telefonien åbner op for nogle muligheder, der ikke var muligt med den almindelige telefon, eller i det mindste muligheder, som nu er meget nemmere at benytte end de var tidligere.
    Et eksempel på en af de muligheder IP-telefoni tilbyder kunne være i en virksomhed med mange ansatte. En ansat skal flytte kontor og skal derfor have flyttet sit telefonnummer. Det vil typisk betyde at man skal finde et kabel, der forbinder medarbejderens nummer med den specifikke telefon i en boks, der forbinder en stor del, måske samtlige af telefonerne på virksomheden. Det er et stort arbejde og fejl kan nemt ske. Med IP-telefoni vil medarbejderens telefon have et nummer tilknyttet, så her vil løsningen blot være at tage telefonen med og sætte den op i det nye kontor<ref name="enterprisevoip">Enterprise VoIP: To adopt or not to adopt?</ref>.
    En anden mulighed kan være den private bruger, der synes det er praktisk at kunne benytte et program på sin computer til at foretage sine opkald. IP-telefoni giver også mulighed for konferenceopkald. <ref>VoIP Advantages: Why use VoIP?</ref>
  • Teknologikonservativ
    En teknologikonservativ skal forstås som en person, der ikke er meget for at gå fra det gamle og velkendte til noget nyt. "Hvorfor ændre noget der virker?"
  • Sikkerhedsfokuserede
    Gruppen af sikkerhedsfokuserede består af folk, der ser sikkerhedsaspektet af teknologien som en meget vigtig del. Da samtaler nu sendes over IP-protokollen vil de være udsat for samme sikkerhedstrussel som anden internetkommunikation. Det betyder ikke nødvendigvis at de ikke vil benytte sig af teknologien, men snarere at de vil være sikre på, at de for eksempel ikke umiddelbart bliver aflyttet. Hvis de benytter sig af IP-telefoni, vil de som regel bruge en form for kryptering af deres samtale, så de kan være nogenlunde sikre på, at den ikke kan aflyttes.<ref name="enterprisevoip"/><ref>Why VoIP Needs Crypto</ref>
  • Moneymakers
    Denne relevante sociale gruppe består af de mennesker, der ser en mulighed for at tjene penge på denne teknologi. Det vil typisk være allerede etablerede tele- eller bredbåndsselskaber, som ser en mulighed for at komme ind på dette marked.
  • Uvidende
    Endelig har vi de uvidende, altså de personer, der ikke har sat sig ind i, hvad IP-telefoni er og kan. Det være sig fordi de ikke har nogen interesse i det eller blot ikke har mulighed for det.

Aktører

  • Private, med relaterede i udlandet
  • Virksomheder
  • Teleselskaber
  • Bredbåndsselskaber

Det er beskrevet i foregående afsnit hvordan aktørerne forholder sig til RSG'erne.

Lektier

Til tirsdag d. 22/04-2008:

  • Skriv så meget som muligt inden for eget emne.
  • Find og læs relevante artikler
  • Brug referencer fra fundne artikler!

Artikler