Markedsanalyse
Markedsanalyse er en del af kurset 42435 Virksomhedsstart. Som en milepæl i kurset skal markedsanalysen være færdig i uge 43. Desværre er vi lidt bagud, hvad dette angår, men denne side bliver hurtigt udvidet, da vi er i fulde omdrejninger nu.
Michael Porter's model <ref name="porter">http://quickmba.com/strategy/porter.shtml</ref>
Leverandørens magt
Produktion af p-skiven vil kræve en eller flere aftaler med leverandører af komponenten. Idet disse komponenter er nødvendige for produktionen, er vi afhængige af en sådan aftale. Dette giver i sig selv ikke leverandørerne fuldstændig magt til at sætte prisen som de vil. For at kunne beskrive dette, er vi nødt til at kigge på de komponenter p-skiven skal bruge. Det er da klart, at hvis enkelte komponenter er meget specifikke, og kun udbydes af få leverandører, har disse leverandører lige pludselig en hel del magt over produktionen, mens mere standardiserede komponenter, som kan købes hos rigtig mange leverandører ikke vil give leverandøren samme magt.
For P-skivens vedkommende vil problemet sandsynligvis ikke være at, der skal benyttes meget specifikke komponenter: display, accelerometer, mikroprocessor, etc. må siges at være ret almindelige komponenter, som benyttes i mange enheder. Det vigtige i vores situation er at presse styk-prisen så langt ned som muligt, for at kunne få den størst mulige fortjeneste.
Kundens magt
Det er oplagt at kundegruppen får meget magt, hvis den er meget lille og ensartet. I en sådan situation, er man nødt til at rette sig meget ind efter gruppens behov, for på den måde at have en chance for at få solgt produktet. Omvendt har en stor og bred gruppe mindre magt, idet de adskiller sig fra hinanden og på den måde ikke har mulighed for at påvirke produktet.
Vores idé er at lade en bilforhandler sælge p-skiven, for på den måde at komme ud til en stor gruppe, altså den almindelige bilist. Dette giver os således en stor og bred gruppe, hvilket på sin vis skulle give os den største magt. Til gengæld er det vigtigt at huske på, at vi skal have en aftale med en bilforhandler, hvilket således er en meget lille gruppe, som potentielt har stor indflydelse på produktet.
Konkurrenter indenfor industrien
Her er vi nødt til at kigge på, hvilke muligheder en kunde har for at anskaffe sig et tilsvarende produkt fra en anden virksomhed, dvs. en konkurrent. Her tænkes ikke på andre typer p-skiver, men helt specifikt på elektroniske, automatiske p-skiver.
Følgende ting kan have indflydelse på, hvor meget rivalisering der foregår i industrien:
- Antallet af virksomheder
- Her kender vi umiddelbart kun til P-Watch.
- Langsom vækst
- Høj, fast pris
- Som nævnt vil en af vores udfordringer være at presse produktionsprisen i bund. Umiddelbart ser vi ikke nogle komponenter, som er usædvanligt dyre, hvis blot de købes i større antal af gangen.
- Billigt at skifte
Nye konkurrenter
En industri, hvor det er nemt at tjene penge, vil hurtigt tiltrække nye virksomheder. Vi er derfor nødt til at kigge på hvordan man kan undgå dette, ved at kigge på hvordan man kan "spærre" for nye virksomheder. Dette kan for eksempel ske vha. patenter. Samtidig skal vi være opmærksomme på at der stadig kan komme nye virksomheder, hvorfor vi også skal have en handlingsplan parat, til at undgå at disse nye konkurrenter stjæler for stor en markedsandel.
Erstatninger
Eksistensen af produkter, der kan erstatte funktionaliteten af p-skiven, kan få kunder til at skifte fra vores p-skive, til et andet produkt. Ideen er at den automatiske p-skive skal erstatte den kendte manuelle p-skive, men man kunne forestille sig, at nogle kunder ville se det omvendt: At den manuelle p-skive kunne være en glimrende erstatning for den automatiske p-skive. Det kunne for eksempel skyldes usikkerhed omkring hvorvidt man kan stole på den automatiske p-skive.
"Salgstale"
På markedet for elektroniske parkeringsure, er det umuligt at komme udenom Cartime Technologies og deres produktlinje, som går under navnet "P-Watch". De har eksisteret i omkring 5 år og har efterhånden opnået hvad man roligt kan kalde for monopol på det marked.
Vi vil med vores produkt forsøge at erobre en bid af dette marked, da vi mener at mulighederne langtfra er udtømt. Vores produkt differentierer sig på flere områder i forhold til P-Watch. F.eks. kræver vores p-ur ikke tilslutning til bilens tænding, hvilket betyder at produktet er lettere tilgængeligt for den almindelige forbruger idet bilen ikke skal på værksted for montering af p-uret. I stedet for strøm fra bilens batteri, indeholder vores p-ur et batteri, som oplades via et lille solcellepanel indbygget i selve p-uret. Der er desuden mulighed for at oplade batteriet via bilens cigarettænder, hvis f.eks. bilen står i parkeringshus/kælder, hvor solen ikke skinner og kan oplade batteriet.
Vores mål er produkt lancering i en landsdækkende kæde for biltilbehør i Danmark. Der skal i markedsføringen primært lægges vægt på brugervenligheden i vores produkt til en konkurrencedygtig pris.
Vi forestiller os at en produktionspris på produktet vil ligge omkring xx kr.
Estimeret produktionspris
- Accelerometer
- 3.54$ (ved 1000+) www.analog.com
- Batteri
- ~2$ (Kilde?)
- Mikro processor
- 0.5$ (ved 1000+) www.futurlec.com
- Solcelle
- ~6$ (Kilde?)
- kr 14.45 (ved 500+) DK Farnell
- 2 displays
- 0.64$ (anslået standardpris ved 5000+) Set her
- 2 knapper
- 0.56$ (ved 100+) sparkfun.com
Billigste produktionspris: 7.23 USD + 14.45 DKK = ~55.73 DKK
Links
Forhandlere af biltilbehør
- T-Hansen - thansen@thansen.dk
- BilXperten - info@b-group.dk
Referencer
<references/>