Baggrund (Virksomhedsstart): Forskelle mellem versioner

Fra DAMNWiki
Spring til navigationSpring til søgning
No edit summary
No edit summary
Linje 22: Linje 22:
''Hvilken udvikling har der været inden for teknologien''
''Hvilken udvikling har der været inden for teknologien''


Udviklingen inden for parkeringsskiver har primært været på design-siden. Flere kendte danske designere, som f.eks. Georg Jensen, har prøvet at skabe et marked for flotte og stilrene p-skiver, i modsætning til den kendte meget billige p-skive der tapes på forruden som en klistermærke. Målgruppen har primært været folk der måske samtidig har været meget modebeviste, både hvad angår tøj, men også udseendet af deres bil, altså forbrugeren med hang til luksusvare.


I takt med at elektronik er faldet i pris har det åbnet op for helt nye muligheder, hvad angår udvikling af produkter der kan lette hverdagen for slutbrugeren. Kun et firma har tidligere været på banen med en automatisk p-skive, nemlig Cartime Technology. De har som de første taget kampen op imod den analoge manuelle p-skive og prøvet at skabe et marked for en, i manges øjne, overflødig luksus forbrugervare. Samtidig har de taget kampen op imod et meget stort irriterationmoment, netop det at få en p-bøde hvis man glemmer at sætte p-skiven, eller ikke indstiller den korrekt. De har til dato opnået at salg der svarer til ca. hver tiende bil.
== Videreudvikling af ideen ==
''Skal måske flyttes til et andet afsnit?''


Da ideen havde taget en drejning i retning af en p-skive, gik tankerne på udvikling af et effektivt, pålideligt og billigt produkt. Alle skal have råd til at købe den, eller endnu bedre, den skal følge med alle biler der bliver solgt.  
Da ideen havde taget en drejning i retning af en p-skive, gik tankerne på udvikling af et effektivt, pålideligt og billigt produkt. Alle skal have råd til at købe den, eller endnu bedre, den skal følge med alle biler der bliver solgt.  

Versionen fra 5. dec. 2008, 02:01

Ideen

Ideen til produktet opstod i 2006 efter en, efter modtagerens mening, uberettiget p-bøde. Især forargelsen over de mange private parkeringsselsskabers forretningsmodeller gav anledning til de tanker som har ledt til den endelig ide. Egentlig startede produktet ud som mange mindre tiltag, der hver især skulle have til formål at minimere tabne for de uheldige billister der glemte at sætte p-skiven. En kombination ledte tankerne ind på en automatisk p-skive så billig og let at bruge at alle billister skulle ville købe en.

Samtidig ville et sådan produkt give utrolig stærk konkurrence til de private vagtselsskaber, der ofte har været udskældt i diverse medier for deres hensynsløse indrivelse af penge i forbindelse med tvivlsomme bøder. Dette vil i sidste ende komme slutbrugeren af produktet til gode, og måske skabe en anderledes indgang til markedsføring, iform af forbrugerens kamp imod uberettigede parkeringsbøder.

Forudsætninger

Personbiler i Danmark 1993 - 2008

I Danmark er bestanden af personbiler vokset i de sidste mange år. Et øget antal biler, betyder et øget behov for parkeringspladser. Mange byer har problemer med at få anlagt parkeringspladser fordi de simpelthen ikke har plads til dem tæt på centrum. Hvis en by mangler parkeringspladser, kan dette være fatalt for især detailhandlen, idet kunderne dermed vil søge mod storcentrene, som i de senere år er blomstret op overalt i Danmark. (Der har netop været diskussion i medierne om at staten ikke er særlig rundhåndet med tilladelser til storcentre? Diskuter dette) Storcentrene udmærker sig ved at have alle de efterspurgte butikker tæt samlet, og ved at have masser af parkeringsmuligheder til kunderne.

I byerne forsøger man sig med at gøre de tilgængelige parkeringsmuligheder mere restriktive ved at sætte den tilladte parkeringstid ned. Dette betyder at parkeringsskiven bliver endnu vigtigere at sætte korrekt når bilen forlades, idet en lavere parkeringstid for en parkeringsplads kun kan opretholdes ved øget regelmæssig parkeringkontrol. At sætte parkeringsskiven kan for mange let blive et irritationsmoment, da det er svært at gøre til en vane, fordi det ikke er ved hver parkering at parkeringsskiven kræves sat.

Vi kan med vores produkt hjælpe den almindelige gennemsnitsdansker med automatisk at få sat parkeringsskiven og dermed eliminere dette lille irritationsmoment. Der er masser af eksempler på produkter, der med succes har hjulpet forbrugeren af med små dagligdags "problemer", f.eks. termostatstyret varmeapparater, centrallås, fart-piloter og automatiske parkeringssystemer.

Vores produkt må anses for værende en luksusvare, idet den ikke har andet formål end hvad en almindelig parkeringsskive til 20 kr har. Med undtagelse af de seneste par måneder, har danskerne i lang tid haft råd og købelysten til at investere i luksusvarer og det er således på denne baggrund at vi anser vores produkt for værende en god forretningsmulighed.

Der findes allerede en spiller på markedet for automatiske parkeringsskiver, som vi bestemt ikke må ignorere. Vi mener dog sagtens at markedet kan bære vores produkt også, idet man med vores parkeringsskive får et produkt der lettere tilgængeligt, lettere at installere og har en lavere butikspris end allerede eksisterende produkter.

Udvikling

Hvilken udvikling har der været inden for teknologien

Udviklingen inden for parkeringsskiver har primært været på design-siden. Flere kendte danske designere, som f.eks. Georg Jensen, har prøvet at skabe et marked for flotte og stilrene p-skiver, i modsætning til den kendte meget billige p-skive der tapes på forruden som en klistermærke. Målgruppen har primært været folk der måske samtidig har været meget modebeviste, både hvad angår tøj, men også udseendet af deres bil, altså forbrugeren med hang til luksusvare.

I takt med at elektronik er faldet i pris har det åbnet op for helt nye muligheder, hvad angår udvikling af produkter der kan lette hverdagen for slutbrugeren. Kun et firma har tidligere været på banen med en automatisk p-skive, nemlig Cartime Technology. De har som de første taget kampen op imod den analoge manuelle p-skive og prøvet at skabe et marked for en, i manges øjne, overflødig luksus forbrugervare. Samtidig har de taget kampen op imod et meget stort irriterationmoment, netop det at få en p-bøde hvis man glemmer at sætte p-skiven, eller ikke indstiller den korrekt. De har til dato opnået at salg der svarer til ca. hver tiende bil.


Videreudvikling af ideen

Skal måske flyttes til et andet afsnit?

Da ideen havde taget en drejning i retning af en p-skive, gik tankerne på udvikling af et effektivt, pålideligt og billigt produkt. Alle skal have råd til at købe den, eller endnu bedre, den skal følge med alle biler der bliver solgt.

Input fra forelæsere. Ideer til komponenter. Udvikling som følge af krav for godkendelse.


Holdet

Professionel baggrund for de enkelte medlemmer af holdet


Alle personer på holdet er studerende ved DTU... Fisk?


Niklas Skamriis Boss

Andreas Schmidt Jensen

Michael Thomassen