Markedsanalyse

Fra DAMNWiki
Spring til navigationSpring til søgning

Markedsanalyse er en del af kurset 42435 Virksomhedsstart. Som en milepæl i kurset skal markedsanalysen være færdig i uge 43. Desværre er vi lidt bagud, hvad dette angår, men denne side bliver hurtigt udvidet, da vi er i fulde omdrejninger nu.

Michael Porter's model <ref name="porter">http://quickmba.com/strategy/porter.shtml</ref>

Første udkast.

Leverandørens magt
Produktion af p-skiven vil kræve en eller flere aftaler med leverandører af komponenten. Idet disse komponenter er nødvendige for produktionen, er vi afhængige af en sådan aftale. Dette giver i sig selv ikke leverandørerne fuldstændig magt til at sætte prisen som de vil. For at kunne beskrive dette, er vi nødt til at kigge på de komponenter p-skiven skal bruge. Det er da klart, at hvis enkelte komponenter er meget specifikke, og kun udbydes af få leverandører, har disse leverandører lige pludselig en hel del magt over produktionen, mens mere standardiserede komponenter, som kan købes hos rigtig mange leverandører ikke vil give leverandøren samme magt.

Kundens magt
Det er oplagt at kundegruppen får meget magt, hvis den er meget lille og ensartet. I en sådan situation, er man nødt til at rette sig meget ind efter gruppens behov, for på den måde at have en chance for at få solgt produktet. Omvendt har en stor og bred gruppe mindre magt, idet de adskiller sig fra hinanden og på den måde ikke har mulighed for at påvirke produktet.

Konkurrenter indenfor industrien
Her er vi nødt til at kigge på, hvilke muligheder en kunde har for at anskaffe sig et tilsvarende produkt fra en anden virksomhed, dvs. en konkurrent. Her tænkes ikke på andre typer p-skiver, men helt specifikt på elektroniske, automatiske p-skiver.

Følgende ting kan have indflydelse på, hvor meget rivalisering der foregår i industrien:

  • Antallet af virksomheder
  • Langsom vækst
  • Høj, fast pris
  • Billigt skifte

Nye konkurrenter
En industri, hvor det er nemt at tjene penge, vil hurtigt tiltrække nye virksomheder. Vi er derfor nødt til at kigge på hvordan man kan undgå dette, ved at kigge på hvordan man kan "spærre" for nye virksomheder. Dette kan for eksempel ske vha. patenter.

Erstatninger
Eksistensen af produkter, der kan erstatte funktionaliteten af p-skiven, kan få kunder til at skifte fra vores p-skive, til et andet produkt. Ideen er at den automatiske p-skive skal erstatte den kendte manuelle p-skive, men man kunne forestille sig, at nogle kunder ville se det omvendt: At den manuelle p-skive kunne være en glimrende erstatning for den automatiske p-skive -- det kunne for eksempel skyldes usikkerhed omkring hvorvidt man kan stole på den automatiske p-skive.

"Salgstale"

Estimeret produktionspris

Accelerometer: 3.54$ www.analog.com

Batteri: ~2$

Mikro processor: 0.6$ www.futurlec.com

Solcelle: ~6$

2 displays: 0.64$ Set her

2 knapper: 0.56$ sparkfun.com

I alt 13.34$. Må kunne gøres billigere!

Links

Referencer

<references/>